برند سیگما آلدریچ، به وسعت کره زمین!
شرکت سیگما-آلدریچ یکی از پیشگامان در زمینه توسعه، تولید و توزیع انواع مختلف مواد شیمیایی بیوشیمیایی، مواد شیمیایی آلی، محصولات کروماتوگرافی و واکنشگرهای تشخیصی است. این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین فروشندگان مواد شیمیایی برای آزمایشگاههای تحقیقاتی، شرکتهای دارویی و بیمارستانها شناخته میشود و محصولات آن شامل بیش از 85,000 ماده است که تحت پنج برند معتبر شیمیایی شامل سیگما، آلدریچ، فلکا، سوپِلکو و ریدل-ده-هن به فروش میرسند. سیگما-آلدریچ بیش از 150,000 مشتری در بیش از 160 کشور جهان دارد و اکثر فروشها به این مشتریان در مقادیر کوچک انجام میشود، به طوری که متوسط هر سفارش حدود 300 دلار است. حدود 55 درصد از فروشها نیز خارج از ایالات متحده انجام میشود. این شرکت دارای تأسیسات تولیدی در ایالتهای میسوری، پنسیلوانیا، تگزاس، ویسکانسین، آلمان، اسرائیل، سوئیس و بریتانیا است. حدود 46 درصد از فروشهای این شرکت از محصولات تولیدی خود شرکت به دست میآید.
سیگما-آلدریچ از ادغام دو شرکت شیمیایی تخصصی در سال 1975 به وجود آمد؛ یکی از این شرکتها (سیگما کمیکال) به تولید بیوشیمیاییها پرداخته و دیگری (آلدریچ کمیکال) در زمینه تولید مواد شیمیایی آلی فعالیت داشت. هر دو شرکت به کیفیت بالای محصولات و خدمات به مشتریان اهمیت زیادی میدادند و این موضوع باعث شد تا این ادغام نه تنها به صورت استراتژیک به تقویت کسب و کار کمک کند بلکه یک خط تولید متنوع ایجاد کند که سیگما-آلدریچ را در صدر صنعت شیمیای تخصصی قرار داد. به ویژه با توجه به فعالیتهای علمی در زمینه تحقیقات بیومدیکال، کاتالوگ محصولات سیگما-آلدریچ به عنوان استانداردی در آزمایشگاههای دارویی در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت.
شرکت سیگما کمیکال در سال 1945 در سنت لوئیس تأسیس شد. زمانی که شکر نادر بود، دن برویدا، بیوشیمیست، کسب و کاری را برای تولید ساخارین راهاندازی کرد. این شرکت به مرور زمان به تولید بیوشیمیاییها و محصولات تشخیصی پرداخت. مشتریان سیگما از بیمارستانها تا آزمایشگاههای دانشگاهی بودند و بیوشیمیاییها به عنوان مواد اولیه در توسعه داروها و آزمایشهای تشخیصی در علوم زیستی و تشخیص بیماریها استفاده میشدند.
شرکت آلدریچ کمیکال، که توسط دکتر آلفرد آر. بادر، شیمیدان فارغالتحصیل هاروارد تأسیس شده بود، شش سال پس از تأسیس سیگما در یک گاراژ در میلواکی مواد شیمیایی آلی تولید میکرد. نخستین محصولات آلدریچ، مواد شیمیاییای بودند که شرکت ایستمن کداک، پیشتاز صنعت شیمی، آنها را تولید نمیکرد. بادر به زودی تصمیم گرفت که شرکتش میتواند به رقابت مستقیم با شرکتهای بزرگ بپردازد و به عرضه طیف وسیعی از مواد شیمیایی آلی برای آزمایشگاههای تحقیقاتی شرکتهای دارویی بپردازد. این شرکت به سرعت رشد کرد و مشتریان بزرگی مانند آزمایشگاههای ابوت و سیبا-ژیکی به جمع مشتریانش پیوستند.
ادغام این دو شرکت در سال 1975 باعث شد که دو مدیر اصلی با استعداد در کنار یکدیگر قرار گیرند؛ دن برویدا به عنوان رئیس هیئت مدیره و بادر به عنوان رئیس شرکت منصوب شدند. اگرچه این شرکت هنوز هم در مقایسه با شرکتهای بزرگ صنعتی کوچک بود، اما استراتژی مدیریت سیگما-آلدریچ توانست سهم قابل توجهی از بازار شیمیای تخصصی را به دست آورد. تا سال 1979، شرکت ادعا میکرد که 30 تا 40 درصد از بازار تحقیقاتی به ارزش 100 میلیون دلار را در اختیار دارد. فروشها به 68 میلیون دلار رسید که نشاندهنده افزایش سالانه 15 درصدی بود و درآمدها 24 درصد رشد کردند و به 9.2 میلیون دلار رسیدند.
سیگما-آلدریچ برای موفقیتهای بازاریابی خود از روشهایی همچون توزیع کاتالوگ استفاده میکرد. کاتالوگ شرکت علاوه بر معرفی محصولات برای سفارش از طریق تلفن، اطلاعات دقیقی از ویژگیهای فیزیکی مواد شیمیایی منتشر میکرد. این کاتالوگ که به عنوان یک ابزار تبلیغاتی و منبع مرجع شناخته میشد، به سرعت به یک ویژگی شناختهشده از برند سیگما-آلدریچ تبدیل شد. کاتالوگ ابتدا توسط بادر در اوایل دهه 1950 به صورت یک لیست تکصفحهای از یک ماده شیمیایی تهیه شد و تا اواخر دهه 1970 به 40,000 ماده شیمیایی گسترش یافت.
شرکت همچنین از یک شبکه توزیع مؤثر برای اطمینان از ارسال بیشتر سفارشها در عرض 24 ساعت استفاده میکرد. جالب توجه است که در سالهای اولیه فعالیت شرکت، میانگین هر سفارش کمتر از 100 دلار بود که نشاندهنده مشتریانی با نیازهای تحقیقاتی کوچک در آزمایشگاهها بود. این مدل مشتریمداری سیگما-آلدریچ را به عنوان یک شریک تجاری مهم برای محققان علمی در حوزههای مختلف معرفی کرد.
توسعه بینالمللی این شرکت در اواخر دهه 1970، محصولات سیگما-آلدریچ را به 125 کشور جهان معرفی کرد و شرکتهای تابعه آن در کانادا، بریتانیا، ژاپن، آلمان و اسرائیل فعالیت داشتند. حدود 40 درصد از فروشهای سال 1979 از بازارهای خارجی به دست آمد.
دهه 1980: رشد همراستا با صنعت بیومدیکال در حال توسعه
در دهه 1980، رشد شرکت همراستا با رشد سریع بازار تحقیقاتی بیومدیکال در ایالات متحده بود. با این حال، مدیریت سیگما-آلدریچ، برخلاف برخی تحلیلگران صنعت که خواستار تغییر استراتژی برای دستیابی به اهداف بلندمدت یا نفوذ در بازار مواد شیمیایی عمده بودند، استراتژی “فرصتطلبانه” خود را که بر تطابق با پیشرفتهای علمی در زمینههای ایمنیشناسی، میکروبشناسی و غددشناسی تأکید داشت، ادامه داد. این استراتژی باعث شد که شرکت به عنوان تأمینکننده مواد شیمیایی در مقادیر کوچک برای مراکز تحقیقاتی، همراه با پیشرفتهای علمی در زمینه تحقیقات دارویی مبتنی بر دیانای نوترکیب، رشد و سوددهی کند.
پس از مرگ دن برویدا در 1981، تغییراتی در سیاستها و ساختار مدیریت شرکت به وجود آمد. تام کوری، که 9 سال سابقه کار در سیگما داشت، به عنوان رئیس شرکت منصوب شد. سهام شرکت که پیشتر توسط خانوادههای نزدیک به برویدا کنترل میشد، اکنون به صورت گستردهتری در دست عموم قرار گرفت. این تغییرات باعث شد که شرکت از قدرت مالی بیشتری برخوردار شده و مسیر توسعه جدیدی را پیش بگیرد.
در دهه 1990، فروش و سود شرکت کاهش یافت و به میزان 15 درصد یا کمتر در سال رسید. با این حال، سیگما-آلدریچ همچنان از طریق گسترش داخلی و خریدهای استراتژیک به رشد خود ادامه داد. در سال 1993، این شرکت خرید “سوپلکو” را به مبلغ 54.7 میلیون دلار تکمیل کرد و در 1994، دیوید هاروی به عنوان رئیس و مدیرعامل منصوب شد.
در نهایت، در سال 1999، سیگما-آلدریچ با هدف سادهسازی ساختار خود، بخشهای مختلف شرکت را بازسازی کرد و بر روی چهار واحد اصلی کسبوکار متمرکز شد: محصولات آزمایشگاهی، علوم زیستی، مواد شیمیایی عالی و تشخیص. همچنین با راهاندازی وبسایت خود در سال 1998، شروع به فروش آنلاین کرد و این فروشها تا پایان 1999 به 5 درصد از کل سفارشات ایالات متحده رسید.
این روند تغییرات استراتژیک به شرکت این امکان را داد تا در قرن 21، به عنوان یک شرکت با تمرکز تخصصی بر ارائه مواد شیمیایی به صنایع علوم زندگی، به رشد و پیشرفت خود ادامه دهد.
شرکت نوآوران آزمون تسلا: نمایندگی تجهیزات آزمایشگاهی سیگما در ایران
